Issue
Published
2018-11-21
Section
Scientific and Technologic Research Articles
DESIGN AND IMPLEMENTATION OF AN EVALUATIVE RUBRIC TO PEOPLE WITH DIVERSE CAPACITIES
https://doi.org/10.22383/ri.v18i32.112

Authors

Ángel Andrés López Trujillo María del Pilar Marín Giraldo María Beatriz Escobar Escobar

Objective: to develop theoretical relationships of evaluation, pedagogy and inclusion through the presentation of a liker scale evaluative rubric for the objectivity of the evaluative process. Methodology: action-participation research, developed as follows: 1) Communitarian participation, 2) leading inquiry of reality, 3) establishment of needs, 4) The theoretical-practical relationships of the evaluation, 5) design and application of the evaluative rubric for the educational action plans. Results: there is evidence of progressive growth between the initial and the final evaluation in the three different topics regarding healthy habits. Conclusion: evaluation is clearly defined as a pedagogical, social, ethical, and technical practice that generates knowledge and promotes reflections on the proper manner to evaluate.

Keywords: education, formative evaluation, health, individual difference

Most read articles by the same author(s)

Downloads
Metrics Loading ...

DESIGN AND IMPLEMENTATION OF AN EVALUATIVE RUBRIC TO PEOPLE WITH DIVERSE CAPACITIES

Authors

  • Ángel Andrés López Trujillo Universidad de Caldas
  • María del Pilar Marín Giraldo Universidad Católica de Manizales
  • María Beatriz Escobar Escobar Universidad Católica de Manizales

DOI:

https://doi.org/10.22383/ri.v18i32.112

Keywords:

education, formative evaluation, health, individual difference

Abstract

Objective: to develop theoretical relationships of evaluation, pedagogy and inclusion through the presentation of a liker scale evaluative rubric for the objectivity of the evaluative process. Methodology: action-participation research, developed as follows: 1) Communitarian participation, 2) leading inquiry of reality, 3) establishment of needs, 4) The theoretical-practical relationships of the evaluation, 5) design and application of the evaluative rubric for the educational action plans. Results: there is evidence of progressive growth between the initial and the final evaluation in the three different topics regarding healthy habits. Conclusion: evaluation is clearly defined as a pedagogical, social, ethical, and technical practice that generates knowledge and promotes reflections on the proper manner to evaluate.

Author Biographies

Ángel Andrés López Trujillo, Universidad de Caldas

Licenciado en Educación Básica, con énfasis en Educación Física Recreación y Deporte, Universidad de Caldas. Magíster en Educación, Universidad Católica de Manizales. Profesor investigador de la Universidad Católica de Manizales, programas de Especialización en Gerencia Educativa y Especialización en Evaluación Pedagógica. Profesor de la Universidad de Caldas adscrito a la Facultad de Artes y Humanidades, Departamento de Estudios Educativos, asesor de Prácticas Educativas de la Licenciatura en Educación Física, Recreación y Deporte. Integrante de los grupos de investigación “Educación y Formación de Educadores –EFE”, UCM, y “Mundos Simbólicos, estudios en educación y vida cotidiana”, Universidad de Caldas, Manizales, Colombia. orcid.org/0000-0002-6421-2032 Índice H 1.

María del Pilar Marín Giraldo, Universidad Católica de Manizales

Enfermera de la Universidad de Caldas. Epidemióloga de la Fundación Universitaria del Área Andina, Pereira. Magíster en Salud Pública de la Universidad Autónoma de Manizales. Docente Investigadora de la Universidad Católica de Manizales. Integrante del grupo de investigación “Comunicación en Salud”, Manizales, Colombia.

María Beatriz Escobar Escobar, Universidad Católica de Manizales

Enfermera, Universidad de Caldas. Especialista en Docencia Universitaria, Universidad de Caldas. Especialista en Administración en Salud, Universidad Católica de Manizales. Magíster en Enfermería Materno-Infantil, Universidad del Valle. Estudiante Doctorado en Pensamiento Complejo, Multiversidad. Docente Asistente, Universidad Católica de Manizales. Integrante del grupo de investigación “Comunicación en Salud”, UCM, Manizales, Colombia.

Published

2018-11-21

How to Cite

López Trujillo, Ángel A., Marín Giraldo, M. del P., & Escobar Escobar, M. B. (2018). DESIGN AND IMPLEMENTATION OF AN EVALUATIVE RUBRIC TO PEOPLE WITH DIVERSE CAPACITIES. Revista De Investigaciones, 18(32), 38–59. https://doi.org/10.22383/ri.v18i32.112

Issue

Section

Scientific and Technologic Research Articles