Issue
Published
2019-02-07
Section
Scientific and Technologic Research Articles
The Argumentation : A Strategy To Learn The Concept Of Chemical Bond
https://doi.org/10.22383/ri.v19i33.122

Authors

Jesús Xavier Bernate Tovar Francisco Javier Ruiz Ortega

Objective: to describe the argumentative levels that support students’ conceptual models on the topic of chemical bond. Methodology: the research proposal is based on a qualitative descriptive approach, along with a qualitative analysis. A questionnaire applied to25 students of an urban-public school in the city of Manizales, Caldas, Colombia was the instrument used for the data collection process at the beginning and at the end of the didactic intervention supported in the development of argumentative processes. Findings: the highest argumentative levels are related to school conceptual models, which are close to the scientific models. Conclusion: When implementing the strategies that fostered the argumentation in class, a proportional relation in the complexity of the arguments built by the students, was generated, identifying gradual changes in the progress of both aspects.

Keywords: argumentation, argumentative levels, conceptual models, learning

Most read articles by the same author(s)

Downloads
Metrics Loading ...

The Argumentation

A Strategy To Learn The Concept Of Chemical Bond

Authors

  • Jesús Xavier Bernate Tovar Colegio Mayor de Nuestra Señora
  • Francisco Javier Ruiz Ortega Universidad de Caldas

DOI:

https://doi.org/10.22383/ri.v19i33.122

Keywords:

argumentation, argumentative levels, conceptual models, learning

Abstract

Objective: to describe the argumentative levels that support students’ conceptual models on the topic of chemical bond. Methodology: the research proposal is based on a qualitative descriptive approach, along with a qualitative analysis. A questionnaire applied to25 students of an urban-public school in the city of Manizales, Caldas, Colombia was the instrument used for the data collection process at the beginning and at the end of the didactic intervention supported in the development of argumentative processes. Findings: the highest argumentative levels are related to school conceptual models, which are close to the scientific models. Conclusion: When implementing the strategies that fostered the argumentation in class, a proportional relation in the complexity of the arguments built by the students, was generated, identifying gradual changes in the progress of both aspects.

Author Biographies

Jesús Xavier Bernate Tovar, Colegio Mayor de Nuestra Señora

Magíster en Educación, Universidad de Caldas. Profesor Colegio Mayor de Nuestra Señora, Manizales, Colombia.

Francisco Javier Ruiz Ortega, Universidad de Caldas

Doctor en Didáctica de las Ciencias y las Matemáticas, Universidad Autónoma de Barcelona. Profesor Departamento de Estudios Educativos, Universidad de Caldas, Manizales, Colombia.

References

Berland, L. & McNeill, K. (2010). A learning progression form scientific argumentation: understanding student work and designing supportive instrutional contexts. Recuperado de Wiley Online Library: http://www.wileyonlinelibrary.com

https://doi.org/10.1002/sce.20402

Bravo, B., Puig, B. y Jiménez-Aleixandre, M. d. (2009). Competencias en el uso de pruebas en argumentación. Recuperado de ResearchGate: http://www.researchgate.net/publication/273138625

https://doi.org/10.1016/S0187-893X(18)30020-X

Campaner, G. y De Longhi, A. (s.f.). Enseñar a argumentar. Un aporte a la didáctica de las ciencias. En Tercer Encuentro de Investigadores en Didáctica de la Biología. Buenos Aires.

Campaner, G. y De Longhi, A. L. (2007). La argumentación en Educación Ambiental. Una estratégia didáctica para la escuela media. Revista electrónica de enseñanza de las Ciencias, 442-456.

Custodio, E., Márquez, C. y Sanmartí, N. (2015). Aprender a justificar científicamente a partir del estudio del origen de los seres vivos. Investigaciones didácticas, 133-155.

https://doi.org/10.5565/rev/ensciencias.1316

De Posada, J. (1999). Concepciones de los alumnos concepciones de los alumnos antes, durante y después de la enseñanza formal. problemas de aprendizaje. Investigación didáctica, 227-245.

https://doi.org/10.5565/rev/ensciencias.4088

Fowler, T. D. (2006). A Threshold Model of Content Knowledge Transfer for Socioscientific Argumentation. Sci. Ed., (90), 986-1004. doi: http://doi.org/10.1002/sce.20165

https://doi.org/10.1002/sce.20165

Henao, B. L. y Stipcich, M. S. (2008). Educación en ciencias y argumentación: la perspectiva de Toulmin como posible respuesta a las demandas y dsafíos contemporáneos para la enseñanza de las Ciencias Experimentales. Revista electrónica de enseñanza de las ciencias, 47-62.

Jiménez-Aleixandre, M. y Díaz, J. (2003). Discurso de aula y argumentacón en la clase de ciencias: cuestiones teóricas y metodológicas. Investigación didáctica, 359-370.

https://doi.org/10.5565/rev/ensciencias.3914

Ministerio de Educación Nacional [MEN]. (1996). Resolución 2343 de junio 5 de 1996. Por la cual se adopta un diseño de lineamientos generales de los procesos curriculares del servicio público educativo y se establecen los indicadores de logros curriculares para la educación formal. Bogotá: MEN.

MEN. (2006). Estándares básicos de competencias. Bogotá: autor.

MEN. (s.f.). Derechos básicos de aprendizaje. Bogotá: autor.

Moreira, M., Greca, I. y Palmero, M. (2002). Modelos mentales y modelos conceptuales en la enseñanza & aprendizaje de las ciencias. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, 2(3), 37-57.

Nielsen, J. A. (2011). Dialectical features of students'argumentation: a critical review of argumentation studies in science education. Res Sci Educ, 371-393.

https://doi.org/10.1007/s11165-011-9266-x

Peterson, R. & Treagust, D. (1989). Misconceptions of covalent bond and structure. Journal of Chemical Education, 459-460.

https://doi.org/10.1021/ed066p459

Peterson, R., Treagust, D. & Garnett, P. (1989). Development and application of a diagnostic instrument to evaluate grade-11 and -12 students' concepts of covalent bonding and structure following a course of instruction. Journal of research in science teaching, 301-314.

https://doi.org/10.1002/tea.3660260404

Revel Chion, A., Couló, A., Erduran, S., Furman, M., Iglesia, P. y Adúriz-Bravo, A. (2005). Estudios sobre la enseñanza de la argumentación científica escolar. Enseñanza de las ciencias, 1-5.

Rincón, L. (2005). Enlace Químico. Mérida, Venezuela: Universidad de los Andes.

Ruiz, F. (2012). Caracterización y evolución de los modelos de enseñanza de la argumentación en clases de ciencias en la educación primaria. (Tesis doctoral). Universitat Autónoma de Barcelona, Barcelona, España.

Ruiz, F., Tamayo, O. y Márquez, C. (2012). Los episodios argumentativos y las preguntas, como indicadores de procesos argumentativos en ciencias. EDUCyT, 229-244.

Ruiz, F., Tamayo, O. y Márquez, C. (2015). La argumentación en clase de ciencias, un modelo para su enseñanza. Educacao e Pesquisa, 629-645.

https://doi.org/10.1590/S1517-9702201507129480

Sarda, A. (2005). Enseñando a argumentar en torno a la educación ambiental. Educar, 17-26.

Sarda, A. y Sanmartí, N. (2000). Enseñar a argumentar científicamente: un reto de las clases de ciencias. Investigación didáctica, 405-422.

https://doi.org/10.5565/rev/ensciencias.4028

Simon, S., Erduran, S. & Osborne, J. (2006). Learning to teach argumentation: Research and development in the science classroom. International Journal of science education, 235-260.

https://doi.org/10.1080/09500690500336957

Published

2019-02-07

How to Cite

Bernate Tovar, J. X., & Ruiz Ortega, F. J. (2019). The Argumentation: A Strategy To Learn The Concept Of Chemical Bond. Revista De Investigaciones, 19(33), 27–37. https://doi.org/10.22383/ri.v19i33.122

Issue

Section

Scientific and Technologic Research Articles