Improvement of inferential reading skills in seventh-grade secondary school students at a public school in Manizales, Colombia, through pedagogical strategies based on digital educational tools.
DOI:
https://doi.org/10.22383/ri.v23i41.229Keywords:
education, digital tools, inferential reading, ICTAbstract
This article analyzes the impact of digital tools on the academic development of seventh-grade students at a public school in Manizales, Colombia. Through a quasi-experimental design, an experimental group using digital strategies to strengthen inferential reading comprehension was compared to a control group following traditional methods. The results showed a significant improvement in the experimental group, highlighting the need to integrate information and communication technologies into teaching to foster critical thinking and collaborative learning. The study concludes that digital tools not only enhance reading skills but also drive educational innovation by motivating students and enriching teaching-learning processes.
References
Angulo Murrugarra, N. A. (2017). Motivación de logro y comprensión lectora en estudiantes de segundo grado de secundaria de una institución educativa de Amazonas 2017. Escuela de posgrado Universidad Cesar Vallejo. https://repositorio.ucv.edu.pe/bitstream/handle/20.500.12692/33298/angulo_mn.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Berrocal Hernández, A. A. y Aravena Domich, M. A. (2021). Herramientas digitales como recurso de interacción comunicativa en escuelas de Colombia. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 5(5), 7302-7320. https://ciencialatina.org/index.php/cienciala/article/view/848/1147
Campbell, D. T. y Stanley, J. C. (1995). Diseños experimentales y cuasi experimentales en la investigación social. Amorrortu editores Buenos Aires. https://bit.ly/498Fgys
Carvajal Acevedo, R. (2018). Hacia la comprensión lectora de los estudiantes de séptimo grado del colegio Provincial San José de Pamplona. Universidad de Pamplona. http://repositoriodspace.unipamplona.edu.co/jspui/handle/20.500.12744/4551
Cervantes Castro, R. D., Pérez Salas, J. A. y Alanís Cortina, M. D. (2017). Niveles de comprensión lectora. Sistema CONALEP: caso específico del plantel n° 172, de Ciudad Victoria, Tamaulipas, en alumnos del quinto semestre. Revista Internacional de Ciencias Sociales y Humanidades SOCIOTAM, 27(2), 73-114. https://sociotam.uat.edu.mx/index.php/SOCIOTAM/article/view/86/66
Contreras Villarreal, B. y Rico Acosta C. (2022). Mediación didáctica de las TIC como estrategia para fortalecer el desarrollo de competencias lectoras en los estudiantes. Corporación Universidad de la Costa. https://repositorio.cuc.edu.co/handle/11323/9662
Cuenya, L., & Ruetti, E. (2010). Controversias epistemológicas y metodológicas entre el paradigma cualitativo y cuantitativo en psicología. Revista Colombiana de Psicología, 19(2), 271-277.
González Barragán, L. M., Montilla Ramírez, A. R. y Muñoz Restrepo, D. F. (2020). Uso de Las Tic en el Proceso de Lectoescritura. Corporación Universitaria Adventista. http://repository.unac.edu.co/bitstream/handle/11254/1040/PROYECTO%20DE%20GRADO.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Heredia Ponce, H. y Romero Oliva. M. F. (2017). El blog como estrategia lectora en el aula de Educación Secundaria Obligatoria. Revista de estudios socioeducativos, (5), 75-88. https://revistas.uca.es/index.php/ReSed/article/view/S.1.6N5
Latorre Velásquez, D. C., Ramírez Roncancio, N. L. y Navarro Roldán, C. P. (2007). Estudio psicométrico de los niveles de comprensión de lectura en niños(as) de tercero de primaria. Educación y Ciencia, (10), 19-32. https://doi.org/10.19053/01207105.717
Martín Ruiz, I. y González Valenzuela, M. J. (2022). Análisis de la comprensión lectora y sus dificultades en adolescentes. Anales de Psicología, 38(2), 251-258. https://doi.org/10.6018/analesps.419111
Médicis Taticuan, J. C. (2018). Implementación de las TIC en los procesos de lectura y escritura de los estudiantes de grado cuarto del instituto Champagnat de Pasto. Universidad Santo Tomás. https://repository.usta.edu.co/bitstream/handle/11634/10585/M%C3%A9dicistaticuan2018.pdf?sequence=1
Ministerio de Educación Nacional. (10 de septiembre de 2021). El Ministerio de Educación Nacional y el ICFES presentan nueva edición de la estrategia Evaluar para Avanzar 3° a 11°.. https://www.mineducacion.gov.co/portal/salaprensa/Noticias/405516:El-Ministerio-de-Educacion-Nacional-y-el-Icfes-presentan-nueva-edicion-de-la-estrategia-Evaluar-para-Avanzar-3-a-11
Pinto Toloza. A. H. (2018). Estrategia didáctica apoyada por TIC, para el fortalecimiento de la comprensión lectora en los estudiantes de Sexto Grado de la Sede C del Instituto Comunitario Minca de Floridablanca. Universidad Autónoma de Bucaramanga. https://repository.unab.edu.co/bitstream/handle/20.500.12749/2610/2018_Tesis_Pinto_Toloza_Adriana_Huguet.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Sedano Fernández, M. (2015) Leer en el aula: propuesta para mejorar la lectura en secundaria. Opción, 31(1). Recuperado a partir de https://produccioncientificaluz.org/index.php/opcion/article/view/20789
Zhagñay Zhagñay, J. C. (2022) Herramientas educativas digitales para mejorar la lectura inferencial en estudiantes de noveno año de Educación General Básica de la Unidad Educativa del Milenio Francisco Febres Cordero, año 2022. Universidad Politécnica Salesiana Ecuador. https://dspace.ups.edu.ec/handle/123456789/24812
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Revista de Investigaciones

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
NonCommercial — You may not use the material for commercial purposes.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.