Reflections on biobank and bio-pedagogy-social: challenges, difficulties, and opportunities for a science in the service of society.
DOI:
https://doi.org/10.22383/ri.v23i41.226Keywords:
biobanks, society for life, bio-social pedagogyAbstract
This reflective article discusses a proposal for developing strategies and methodologies based on the relationship with bio-social pedagogy. It aims to justify the urgency of action regarding issues such as the impact of biobanks on territories and the possibility of recognizing biobanks within the category of the common good, as proposed by Dussel, to foster support and participation in their consolidation.
References
Antunes, A. y Gadotti, M. (2005). La ecopedagogía como la pedagogía indicada para el proceso de la carta de la tierra. En Blaze Corcoran, P., Vilela, M. y Roerink, A. (Eds.), La Carta de la Tierra en Acción: Hacia un mundo sostenible (141-143). Kit Publisher.
Argudo Portal, V. (2021). Biomedicina en proceso de elaboración: un estudio cualitativo sobre los Biobancos como infraestructura para la investigación Biomédica. [Tesis de Doctorado, Universitat Autònoma Barcelona]. Repositorio Institucional - Universitat Autònoma Barcelona.
Bowker, J. (1996). Los significados de la muerte. Cambridge University Press.
Builes Cadavid, C. I. (2017). Hacia una cultura ecosófica, una propuesta desde el pensamiento de augusto ángel maya. [Tesis de Doctorado no publicada]. Universidad Pontificia Bolivariana.
Cendales, L., Mejía, M. R. y Muñoz, J. (2016). Pedagogías y metodologías de la educación popular. “Se hace camino al andar”. Ediciones desde abajo.
Dussel, E. (1975). Evolución de la noción de bien común en Enrique Dussel (Ed.), El Humanismo helénico (2a ed., pp. 49-92). Eudeba.
Espinosa Gómez, D. y Calderón Serna, H. (2020). Sentipensando la Esperanza Pedagógica. Maestras y maestros sureando, de pie y resistiendo. Trenzar. Revista De Educación Popular, Pedagogía Crítica e Investigación Militante, 3(5), 129-148. https://revista.trenzar.cl/index.php/trenzar/article/view/110
Espinosa Rodrigo, D. y Guerrero Arias, P. (2021). Corazonando y sentipensando: rupturas y siembras pedagógicas. Praxis Pedagógica, 21(31), 5-33.
Fals Borda, O. y Mora Osejo, L. E. (2004). La superación del eurocentrismo. Enriquecimiento del saber sistémico y endógeno sobre nuestro contexto tropical. Polis, (7). https://doi.org/10.32735/S0718-6568/2004-N7-267
Freire, P. (2002). Pedagogía de la esperanza. Un reencuentro con la “Pedagogía del oprimido”. Siglo veintiuno editores.
Freire, P. (2012). Pedagogía del oprimido (2a ed.). Siglo XXI de España Editores.
Llinás, R. (2003). El cerebro y el mito del yo. El papel de las neuronas en el pensamiento y el comportamiento humanos. Editorial Norma.
Marfany, G. (2019). Interrogantes y retos actuales de la edición genética. Revista de Bioética y Derecho. 47, 17-31.
Mejía, M. R. (2011). Educaciones y Pedagogías Críticas desde el Sur. Cartografías de la Educación Popular. Magisterio Editorial.
Schopenhauer, A. (2009). El mundo como voluntad y representación. Editorial Trotta.
Serrano, N. C., Guío Mahecha, E., Becerra Bayona, S., Luna González, M. L., Quintero Lesmes, D. C. (2018). Percepción de diversos sectores sociales de Colombia sobre los biobancos con fines de investigación. Biomédica. 38, 569-576. https://doi.org/10.7705/biomedica.v38i4.4327
Torres Carrillo, A. (2013). La educación popular. Trayectoria y actualidad. Editorial el Búho.
Universidad de Antioquia Seccional Magdalena Medio [Usuario]. (12 de diciembre de 2022). Primer simposio de investigación del Magdalena Medio. [Descripción audiovisual]. Facebook. https://www.facebook.com/seccionalmagdalenamedio/videos/676416133976138/?locale=es_LA
Verges, C., Sotomayor Saavedra, M. A., Sorokin, P. y López Dávila, L. M. (2015). Propuestas para “democratizar” los beneficios de los biobancos en América Latina. Revista Grafía. 12(2), 50-72.
Villarreal, A. L. (2011). Una pedagogía para la vida [Sesión de congreso]. II congreso internacional de investigación educativa 2011 en la Universidad de Costa Rica, Costa Rica. https://www.uv.mx/veracruz/cosustentaver/files/2015/09/19.Villareal-A.M-2011_Una-pedagogia-para-la-vida.pdf
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Revista de Investigaciones

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
NonCommercial — You may not use the material for commercial purposes.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.