Music to Live Together in Harmony
DOI:
https://doi.org/10.22383/ri.v22i40.195Keywords:
music, musical band, social habilities, pacific, peaceful living togetherAbstract
This document is the result of the final report of a research on "the practice of band music in the development of social skills for peaceful coexistence with students of a musical band in the municipality of La Dorada, Caldas-Colombia". The process carried out in the framework of the research describes the characterization of the social skills that are developed through the musical band practice, the contributions in social and experiential aspects that the musical band practice makes to the students and the contributions to peaceful coexistence.
This research was developed under the mixed approach and the narrative-hermeneutic method, for which the voice of the actors themselves is used through semi-structured and open interviews for the construction of the data, together with the application of the social skills scale instrument (EHS) to 25 students who are members of the student band from 12 to 17 years of age and whose purpose is the evaluation of assertion and social skills.
The analysis of the data allows concluding that the bands as socio-formative spaces contribute and contribute to the development of social skills that favor peaceful coexistence, since through the confrontation of the stories and the psychometric test it is possible to interpret and understand the changes in the social relationships of the students.
This document will address the category called "music for living together in harmony".
References
Caballo, V. (2007). Manual de evaluación y entrenamiento de las habilidades sociales (Septima ed). Siglo XXI Editores S.A.
Chaux, E. (2003). Agresión reactiva, agresión instrumental y el ciclo de la violencia. Revista de Estudios Sociales, 15, 47–58. http://journals.openedition.org/revestudsoc/25981
Chaux, E., Lleras, J. y Velásquez, A. (2004). Competencias Ciudadanas: De los estándares al aula, una propuesta de investigación a las áreas académicas. Ministerio de Educación. Universidad de los Andes.
Díaz Meza, C. (2007). Narrativas docentes y experiencias escolares significativas: relatando el sentido de ser maestro. Revista Científica Guillermo de Ockham, 5(2), 55–65. https://www.redalyc.org/pdf/1053/105316865004.pdf
Gismero González, E. (2010). Escala de habilidades sociales. Hogrefe TEA Ediciones. https://web.teaediciones.com/Ejemplos/EHS_Extracto-Manual-web.pdf
Goldstein, P., Sprafklin, R., Gershaw, N., y Klein, P. (1989). Habilidades sociales y autocontrol en la adolescencia. Martínez Roca.
Hernández, R. (2014). Metodología de la investigación. McGRAW-HILL/INTERAMERICANA EDITORES.
Jauset, J. (2018). Música y neurociencia la musicoterapia fundamentos, efectos y aplicaciones terapeuticas. Editorial UOC.
Jiménez, D. (2020). Premio a la investigación e innovación educativa experiencias 2019. En Armonías de paz. La educación musical en la promoción de competencias socio emocionales para la ciudadanía y la convivencia. Alcaldía Mayor de Bogotá, Secretaría de Educación del Distrito.
Kelly, J. (2002). Entrenamiento de las habilidades sociales. Desclée de Brouwer.
Martínez Pacheco, A. (2016). La violencia. Conceptualización y elementos para su estudio. Política y Cultura, 46, 7–31. https://www.scielo.org.mx/pdf/polcul/n46/0188-7742-polcul-46-00007.pdf
Mockus, A. (2002). Convivencia como armonización de ley, moral y cultura. Perspectivas: revista trimestral de educación comparada, XXXII(1), 19–37. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000132812_spa
Monjas Casares, M., y González Moreno, B. (2000). Las habilidades sociales en el currículo. Ministerio de Educación, Cultura y Deporte. https://sede.educacion.gob.es/publiventa/PdfServlet?pdf=VP08661.pdf&area=E
Organización Mundial de la salud [OMS]. (2002). Informe mundial sobre la violencia y la salud, 1–11.
Ríos Saavedra, T. (2013). La hermenéutica reflexiva en la investigación educacional y social. Universidad de Manizales.
Sanmartín Esplugues, J. (2007). ¿Qué es violencia? una aproximación al concepto y a la clasificación de la violencia. Daimon Revista Internacional de Filosofia, 42, 9–21. https://revistas.um.es/daimon/article/view/95881
Schunk, D. (2012). Teorías del aprendizaje, una perspectiva educativa. Pearson Educación.
Touriñán López, J. M. (2012). Desarrollo cívico, sentido intercultural de la educación y convivencia cualificada y especificada. https://www.researchgate.net/publication/292159181_Desarrollo_civico_sentido_intercultural_de_la_educacion_y_convivencia_cualificada_y_especificada
Vaillancourt, G. (2009). Música y musicoterapia, su importancia en el desarrollo infantil. Narcea, S. A. de ediciones.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Revista de Investigaciones
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
NonCommercial — You may not use the material for commercial purposes.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.