Intersectoriality
A political issue
Keywords:
Intersectoriality, politic will, educative planification, coordinated participationAbstract
The recognition of the need for the coordinated participation of the different social sectors involved in the comprehensive development of education leads to the intersectoral approach as an expeditious way to multiply the effect of isolated actions and efforts.
In intersectoral educational action, political development should imply a greater possibility for all sectors to be represented, while at the same time allowing for an increase in their participation and influence in the coordination of decisions made regarding educational proposals that contribute to the development of the territorial area.
In this sense, it is essential to guarantee, in intersectoral development, the political will to ensure that the elements that make up a program or a joint social project in the field of education interact as a system and at the same time make it sustainable.
References
Caillods, F. (1989). Perspectivas de la planificación educativa. París: Unesco
Castell-Florit, S. P. (2006). La intersectorialidad en la práctica social del sistema cubano de salud pública. Tesis de doctorado para optar al título de Doctor en Salud Pública. Escuela Nacional de Salud Pública, La Habana, Cuba.
Cunill, N. (2005, octubre) La intersectorialidad en el gobierno y gestión de la política social. Ponencia presentada en el X Congreso Internacional del CLAD sobre la Reforma del Estado y de la Administración Pública, Santiago, Chile. Enciclopedia one line de Amei. Extraído el 7 de febrero, 2009, de: www.waece.org/enciclopedia/resultado2.php?id=40035 - 50k
Estrada, S. M. (2003). ¿Acción o práctica política? Notas en torno a un programa de investigación sobre la distinción conceptual entre lo social y lo político. Extraído el 8 de febrero, 2009, de: http://revistas.colmex.mx/revistas/8/art_8_731_4534.pdf
Garzón, D. K.; García, R. A. & Carrillo, A. M. (2006). Inclusión social. Extraído el 7 de febrero, 2009, de: http://www.saludcapital.gov.co/Documentos%20Discapacitados/caracterizaci%C3%B3n%20de%20competecias%20intersectoriales/Documento%20Final%20Inclusi%C3%B3n%20Social.pdf
Gil, R. L. (2006, abril 2). La educación, tarea de toda la sociedad: del encapsulamiento a la intersectorialidad. Nuevo diario. Ed., 9208
Jiménez, E. A. (1994). Polítca educativa. Fundamentos y perspectivas críticas. Manizales: UCM.
Matus, C.; Cimpance, M. & Gandhi, Y. (1995). Venezuela. Altadir.
Morin, E. (1992). El método IV: Las ideas. Madrid: Cátedra.
Lemus, E. R.; Borroto, E. R. & Aneiros-Riba, R. (1998). Atención Primaria de Salud, Medicina Familiar y Educación Médica. Vol. XXXIV. La Paz: Biblioteca de Medicina.
Salazar, G. (1992). La intersectorialidad en la planificación municipal. Cali: Universidad del Valle.
Sime, P. L. (2006). Proyecto educativo nacional: ¿Desde dónde, hacia dónde? En: Foro Educativo, 8(III), 44-48.
Zapata, C. J. (2007). Políticas para la acción: el desarrollo formulado desde la visión de las políticas culturales. En: Boletín semanal
elaborado por la Direcciónde Comunicación, 261(V). Universidad de Piura. Extraído el 8 de febrero, 2009, de: http://www.dircom.udep.edu.p /boletin/arts/art1946.html
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2009 Revista de Investigaciones
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
NonCommercial — You may not use the material for commercial purposes.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.